سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

هوش های چندگانه

 هوش بر اساس تعریف دقیق یعنی توانایی پاسخ موفقیت آمیز به موقعیتهای جدید و ظرفیت فرد برای یادگیری از تجربیات گذشته تلقی کرد.

 هوش افراد را به هفت نوع تقسیم می کنند:

? – هوش زبانشناختی : Linguistic Intelligence  این هوش بر کلمات مبتنی است و به وکلا، خبرنگاران، شعرا، داستانسرایان مربوط می شود.

? – هوش فضایی : Spacial Intelligence  این هوش شامل تفکر در قالب تصاویر و تجسمها و توانایی درک ، تغییر شکل و خلق دوباره جنبه های متفاوت دنیای بصری – فضایی است. این هوش عرصه فعالیت معماران، عکاسان، خلبانان، مهندسان مکانیک، طراحان صنعتی و گرافیسیتها می باشد.

? – هوش منطقی – ریاضی : Logical – Mathematical Intelligence : هوش اعداد و منطق است. این هوش مربوط به دانشمندان، حسابداران و برنامه نویسان کامپیوتر می تواند باشد.

? – هوش موسیقی : Musical Intelligence : قابلیت درک، ارزیابی و ساختن ریتمها و ملودی هاست.

? – هوش جسمی – حرکتی : Bodily – Kinesthetic Intelligence  هوش ضمیر فیزیکی هم نام دارد و عبارتست از استعداد کنترل حرکات بدن و نیز در دست گرفتن ماهرانه اشیا. ورزشکاران، هنرمندان فیلم و تئاتر و باله، رقص و یا مکانیکها و جراحان از این نوع هوش بهره می برند.

? – هوش میان فردی: Interpersonal Intelligence این هوش، توانایی درک سایر مردم و کار با آنهاست؛ به ویژه مستلزم داشتن قابلیت درک دیگران و مسوول بودن در برابر حالات روحی، خلق و خوی، نیات و تمایلات آنهاست. مدیران، رهبران سیاسی و یا اجتماعی از این هوش بهره می برند.

? – هوش درون فردی یا هوش ضمیر درونی: Intra personal Intelligence : فردی که چنین هوشی دارد، می تواند به راحتی احساسات خود را درک کند و آنها را از میان انواع بسیار متفاوت حالات عاطفی درونی تشخیص دهد و این خودشناسی را برای غنا بخشیدن و هدایت زندگی خویش به کار می گیرد. مشاوران، دانشمندان و افراد دارای مشاغل آزاداز این هوش برخوردارند.

در مقالات جداگانه هریک از این هفت نوع هوش به تفسیر شرح و مثالهایی برای آن آورده خواهد شد. با ما باشید.

ترجمه از کتاب جذاب و خواندنی  Seven Kinds Of Smart