سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

نقشآفرینی فناوری در ارتباط موثر

نقش‌آفرینی فناوری در ارتباط موثر

هنگامی که یک ارتباط مهم و موثر برقرار می‌کنیم، هیچ‌چیز بدتر از قطع شدن این ارتباط نیست. در عصر حاضر بسیاری از صاحبان کسب‌وکار و سازمان‌ها علاوه بر تلفن از امکانات بیشتری برای در ارتباط بودن با کارمندان و همکاران خود استفاده می‌کنند.


شرکت‌هایی که دامنه فعالیت‌شان در سطح جهان است بسرعت در حال گسترش هستند. برخی کسب‌وکارها برای داشتن یک ارتباط موثر و بدون اختلال، به کنفرانس‌های ویدئویی و ارسال ـ دریافت آنی پیغام‌ها روی آورده‌اند.

در صدر فهرست این برنامه‌های کاربردی دو نرم‌افزار وجود دارد که روی پیغام‌ها و کنفرانس‌های ویدئویی تمرکز کرده‌ است: اسکایپ و اووو .

به‌علت روی آوردن بیش از پیش کسب‌وکارها به دنیای وب و استفاده از این فناوری‌‌ها، قصد داریم بهترین نرم‌افزارها در زمینه کنفرانس و پیام‌رسانی آنی ویدئویی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا مناسب‌ترین آن را به شما معرفی کنیم.




Vonage

وونیج به‌عنوان یک سرویس ارتباطی ارزان‌قیمت تلاش می‌کند افراد سراسر جهان را از طریق سرویس‌های پهنای باند به یکدیگر ارتباط دهد.

آماری که در سایت آن وجود دارد نشان می‌دهد هم‌اکنون فناوری آنها به 2.4 میلیون مشترک خدمات ارائه می‌کند و قابلیت برقراری تماس بین 60 کشور را فراهم آورده است، که در زمینه کسب‌وکار بین‌المللی نکته بسیار مهمی‌ است.

روشی که آنها استفاده می‌کنند این است که وونیج تماس‌های تلفنی را به استفاده از VoIP (صدا روی پروتکل اینترنت یا Voice over IP) در اینترنت مسیریابی می‌کند.

یک مزیت بزرگ این نرم‌افزار عبارت است از این که سرویس‌های آن در وب و از طریق فروشندگان محلی و بومی هر منطقه فروخته می‌شود.

از دیگر مزایای بزرگ آن، این است افرادی که با آنها تماس گرفته می‌شود حتما نباید وونیج یا اینترنت داشته باشند تا تماس ورودی را دریافت کنند، بلکه داشتن فقط یک خط تلفن کافی است.

بزرگ‌ترین عیبی که می‌توان برای آن نام برد این است که وونیج، همانند اسکایپ و اووو ، پیام‌رسانی ویدئویی را ارائه نکرده است؛ قابلیتی که امروزه کم‌کم به یک نیاز تبدیل می‌شود. باتوجه به نوع برنامه‌های ارائه شده برای کسب‌وکارهای کوچک و هزینه 50 دلاری ماهانه آن، وونیج چندان به صرفه نیست.

با این حال هنوز هم کسب‌وکارهایی وجود دارد که نیاز یا ارزش کنفرانس ویدئویی را به‌طور کامل درک نکرده‌اند!

Oovoo

برای افرادی که در شرکت‌های مهم و بزرگ کار می‌کنند، این گزینه خاص ممکن است بهترین شرایط را فراهم کند. این نرم‌افزار که سال 2007 منتشر شد، می‌تواند تماس‌ها را در همان لحظه ضبط کند.

همچنین برقراری گفت‌وگوی ویدئویی دوازده نفره قابلیتی ایده‌آل از «کاربرد فناوری برای برگزاری جلسه‌های کاری» است.

اووو همچنین قابلیت‌های دیگری مانند به‌اشتراک‌گذاری صفحه دسکتاپ، ثبت تماس ویدئویی، به‌اشتراک‌گذاری فایل و گفت‌وگو و پیام‌رسانی آنی ویدئویی را ارائه می‌کند. البته همه این قابلیت‌ها رایگان نیست.

هنوز هم oovoo برای افرادی طراحی شده است که به تمام شکل‌های ارتباط توجهی خاص دارند، که البته این توجه هنگامی که وارد دنیای کسب‌وکار می‌شود، امتیازاتی را در پی می‌آورد.

البته این قابلیت‌ها به‌تنهایی نیز خوب و مفید است. یکی از مزیت‌های اووو در مقابل رقبای خود، این است که در دسترس کاربران مک، اندروید، رایانه‌های ویندوزی و آیفون قرار دارد.

البته با وجود این مزایا، اووو یک عیب بزرگ نیز دارد؛ قیمت آن که به‌طور قطع اووو برای کسب‌وکارهای محدود و با بودجه‌ای اندک، مناسب نیست.

طرح‌هایی که oovoo Plus را در خود دارد 9.95 دلار در ماه و 89.95 دلار در سال هزینه دارد و برای oovoo Pro باید ماهانه 29.95 و سالانه 269.55 دلار پرداخت کرد. خودتان باید قضاوت کنید که باصرفه است یا خیر.

اسکایپ

بدون تردید اسکایپ مهم‌ترین رقیب اووو به‌حساب می‌آید. طبق گزارش سایت‌های معتبر، از زمان ورود اسکایپ (آگوست 2003) به بازار، دنیای فناوری اطلاعات بشدت دگرگون شده است.

با وجود شبکه آن که از سوی مایکروسافت اداره می‌شود، اسکایپ به کاربران خود چیزی بیش از برقراری رایگان تماس ارائه می‌کند. با این شرایط طبیعی است که اسکایپ تا سپتامبر سال گذشته حدود 663 میلیون کاربر داشته است.

برای افراد تازه‌وارد، اسکایپ از اووو ارزان‌تر است؛ مشتریان می‌توانند از طریق تلفن یا دستگاه موبایل خود تنها با پرداخت 0.9 سنت در ماه با افرادی در سراسر دنیا تماس برقرار کنند و حتی اسناد مهم کاری را در هر اندازه‌ای، با کارمندان و همکلاسی‌ها به‌اشتراک بگذارند.

اساسا این همان کاری است که اووو انجام می‌دهد. همچنین اسکایپ برگزاری کنفرانس ویدئویی، پیام‌رسانی آنی، ارسال و دریافت پیغام‌های متنی و... را نیز ارائه می‌کند.

با این حال برای دسترسی به قابلیت‌های Skype Premium تجهیزاتی نیاز است که هزینه آن تا حدودی قابل تامل است؛ اینترنت پرسرعت، وب‌کم، میکروفن و بلندگو، و همچنین یک DirectX 9.0c سازگار با کارت ویدئو برای کاربران ویندوزی. البته این هزینه‌ها برای برخی کسب‌وکارها خیلی به چشم می‌آید.

گوگل‌تاک

گوگل‌تاک برای افرادی که حتما تماس ویدئویی را نمی‌خواهند، می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. یک سرویس پیام‌رسانی آنی که ارتباطات صوتی و متنی را فراهم می‌کند و تحت سیستم‌‌های‌عامل‌ بلک‌بری، اندروید، مائمو (Maemo)، لینوکس، ویندوز، iOS و سیستم‌عامل گوگل کروم اجرا می‌شود.

این نرم‌افزار همچنین قابلیت‌ گفت‌وگوهای کلامی رایگان برای فواصل دور و کنفرانس صوتی را در اختیار دارد و یکپارچگی آن با جی‌میل، گفت‌وگو با دوستان در خود جی‌میل را ممکن می‌کند.

یکی از مزیت‌های آن نسبت به بقیه رقبا این است که گوگل یک برند معتبر است و شاخه‌های آن نظیر گوگل پلاس می‌تواند به کسب‌وکار کمک فراوانی کند.

این مساله درباره گوگل‌تاک نیز صادق است؛ یک نرم‌افزار رایگان که در زبان‌های مختلفی در دسترس باشد کاملا کاربرپسند است و به کاربران اجازه می‌دهد با دوستان خود در تمام دنیا تماس برقرار کنند یا پیام‌های آنی بفرستند. علاوه بر اینها یک ظاهر ساده و درعین‌حال حرفه‌ای دارد که کسب‌وکارها می‌توانند به آن افتخار کنند!

هیچ مشکل بزرگی در این نرم‌افزار وجود ندارد. تنها مساله این است که برای دسترسی به گوگل‌تاک باید یک حساب گوگل ایجاد کرد.

بدون شک برقراری ارتباط صحیح برای هر کسب‌وکاری ضروری است، ولی با توجه به ابزارهای زیادی که به برقراری این ارتباطات کمک می‌کند، مدیران شرکت‌ها گزینه‌های زیادی پیش رو دارند، که به طور قطع انتخاب آنها به ترجیحات و نیازهای شرکت و نوع کسب و کارشان بستگی دارد. -جام جم