سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

نگاهی به سند تحول آموزشی

علی عباسپورتهرانی: آنچه همواره در نظام آموزشی ما حرف اول را می‌زند تربیت دانشجویان و دانش‌آموزان بوده است. شاید نتوانیم بگوییم واژه «تربیت» این روزها به رکنی در حاشیه تبدیل و به انزوا گذاشته شده، لااقل می‌توانیم بگوییم به نظر می‌رسد در فشار سیستم نمره‌گیری و استرس‌های غول کنکور در درجات بعدی اولویت پس از فاکتورهای آموزشی قرار داده شده است.

 

تئوریسین‌های نظام آموزشی کشور همواره به رکن تربیتی در نظام آموزشی کشور تاکید داشته‌اند و باید تلاش‌هایی صورت گیرد که تربیت اسلامی در نظام آموزشی کشور بدرخشد. اما اینکه این امر چگونه میسر خواهد شد باید گفت که تحول در سیستم و سند آموزش و پرورش کشور می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد. شاید از این‌رو است که طرح تحول سند آموزش و پرورش مدت‌هاست در دست بررسی است.

سند آموزش و پرورش که در حقیقت اصلی‌ترین رکن تحول شیوه‌های تربیتی به‌شمار می‌رود، سندی است توافقی بین تمام دستگاه‌های مربوطه اعم از مجلس، دولت، آموزش و پرورش و نه در یک دولت خاص بلکه برای ادامه این حرکت در دولت‌های بعدی لازم بود یک روند خاص را روبه جلو و برای پیشرفت در تربیت فرزندان‌مان داشته باشد و می‌تواند بستر و زمینه لازم را فراهم کند تا همه در یک فضای مشخص حرکت کنند.

اگر سالیان بعد از انقلاب را در نظر بگیریم در آموزش و پرورش حرکت‌هایی وجود داشته که در راستای همدیگر نبوده و یکدیگر را خنثی کرده و نهایتا یک روش مدون و یک روند مشخص را در پی نداشته‌اند. در همین وضعیت بود که ایده سند تحول توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و سپس در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه پیدا کرد و جلسات فشرده‌ای هم در این شورا برگزار شد تا این سند تحول به تصویب برسد. امیدواریم این سند نقطه تحولی در آموزش و پرورش ایجاد کند. البته ایجاد تحول اصولی را می‌پذیرد که پایبندی جزو اصول آن به‌شمار می‌رود. پایبندی همه اعم از مجلس، دولت و به‌خصوص وزارت آموزش و پرورش به این سند می‌تواند ایجاد تحول را در مسیری درست قرار دهد.

آنچه باید به آن توجه کرد این است که همه محورها با دقت و براساس این سند حرکت کنند و با یک زمان‌بندی مشخص و قابل‌قبول و با توجه به شرایط و امکانات کشور ما به‌کار گرفته شود. یعنی نه باید دچار کندروی شد و نه باید عجولانه رفتار کرد که هر دو برای این سند مضر است و باید از توان تخصصی کشور و تفکر متخصصان امر کمک گرفت تا این سند به خوبی اجرایی شود. شورای‌عالی آموزش و پرورش هم که به‌عنوان متولی و مرجع راهبردی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعیین شده باید طبق قوانین آنچه را که در سند آمده به اجرا در بیاورد.


* رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس