سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش متوسطه دوره اول فلاورجان

استرس

دقت کرده‌اید وقتی استرس دارید و نمی‌توانید آرام باشید، چه نوع خوراکی‌هایی را انتخاب می‌کنید و می‌خورید؟ اگر یک بار وقتی عصبانی هستید به این نکته توجه کنید، حتما متوجه می‌شوید هنگام عصبانیت و در شرایطی که استرس دارید، کمتر از مواد غذایی سالم و مفید استفاده می‌کنید.

دقت کرده‌اید وقتی استرس دارید و نمی‌توانید آرام باشید، چه نوع خوراکی‌هایی را انتخاب می‌کنید و می‌خورید؟ اگر یک بار وقتی عصبانی هستید به این نکته توجه کنید، حتما متوجه می‌شوید هنگام عصبانیت و در شرایطی که استرس دارید، کمتر از مواد غذایی سالم و مفید استفاده می‌کنید.

 علاوه بر این، گاهی ممکن است وقتی استرس دارید و حالتان اصلا خوب نیست، تصمیم بگیرید با خوردن مواد غذایی خاصی مانند شیرینی و شکلات، احساسات‌تان را کنترل کنید که متخصصان به این حالت پرخوری‌عصبی می‌گویند. در این مواقع، معمولا افراد ترجیح می‌دهند غذاهای پرکالری بخورند، حتی اگر خیلی هم گرسنه نباشند.

بنابراین بهترین کار این است که برای جلوگیری از افزایش وزن ناشی از استرس و همچنین کاهش خطر ابتلا به چاقی، استرس‌تان را کنترل کنید. بدون شک هنگامی که استرس کمتری دارید و بهتر می‌توانید با اتفاقات زندگی روزمره کنار بیایید، حتما پیروی از رژیم غذایی مناسب و متعادل و ورزش کردن منظم و مداوم نیز کاری ساده‌تر خواهد بود.

پس بهتر است هنگامی که استرس دارید، این موارد را هم تجربه کنید، شاید بتواند در پیشگیری از ایجاد چاقی و اضافه وزن به شما کمک کند:

ـ علائم هشداردهنده استرس را بشناسید؛ مواردی مانند بی‌قراری، تحریک‌پذیری و اضطراب نشان‌دهنده استرس است.

ـ قبل از این ‌که چیزی بخورید، از خودتان بپرسید «چرا باید این غذا را بخورم؟» به این معنا که باید بدانید واقعا گرسنه هستید یا این ‌که فقط برای مقابله با استرس این کار را انجام می‌دهید.

ـ اگر گرسنه نیستید ولی می‌خواهید چیزی بخورید، سعی کنید مشغول کار دیگری مانند نوشتن یا کتاب خواندن شوید تا فکرتان از خوردن آزاد شود.

ـ هیچ‌وقت هنگام عصبانیت و استرس، وعده‌های اصلی غذا را حذف نکنید؛ این مورد بخصوص در مورد حذف صبحانه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و در هیچ شرایطی نباید آن را کنار بگذارید.

ـ خوراکی‌هایی که براحتی در دسترس است و برای مصرف نیاز به کار زیادی ندارد، بشناسید و سعی کنید آنها را در خانه یا محل کارتان نگهداری نکنید؛ تنقلاتی مانند چیپس و پفک از این گروه مواد است.

ـ وقتی استرس دارید، به کارهایی که انجام می‌دهید دقت کنید تا متوجه الگوی رفتاری‌تان شده و به کمک شیوه‌ای صحیح با آن مقابله کنید؛ البته در این مرحله باید مهارت‌های حل مساله را هم بیاموزید تا بتوانید به بهترین شیوه مشکل‌تان را حل کنید.

ـ سعی کنید تکنیک‌هایی برای آرام کردن خودتان یاد بگیرید؛ به کمک این تکنیک‌ها نه‌تنها از چاقی پیشگیری می‌کنید بلکه بسیاری از مشکلات ناشی از استرس نیز حل می‌شود.

ـ فعالیت بدنی منظم و مناسب را فراموش نکنید و همیشه طبق برنامه مشغول ورزش شوید.

ـ به مقدار کافی بخوابید و به دلیل استرس خوابتان را کم نکنید.

اگر از این شیوه‌ها کمک گرفتید ولی متوجه تغییری در رفتار یا شیوه برخوردتان با استرس نشدید، حتما با فردی متخصص مشورت کنید تا او راه‌حل مشکل‌ را به شما نشان دهد.

mayoclinic.com